Co zkontrolovat před jízdou na elektrokole

Dnes se podíváme na to, co všechno zkontrolovat před jízdou na vašem ebiku. Určitě každý uživatel jízdního kola, ať už s dopomocí nebo bez, by měl dbát na perfektní technický stav stroje a alespoň základní čistotu. Funkční kolo nabídne jak spolehlivost, tak hlavně bezpečí a radost z jízdy. Pokud vyrazíte s neseřízeným strojem, můžete riskovat nečekaný problém nebo zbytečné opotřebení.

V první řadě bychom měli dostat kolo do stavu, kdy vše funguje, jak má, a tento stav se snažit udržovat co nejdelší možnou dobu. Může se jednat o předsezonní prohlídku nebo základní servis. Nejčastěji se řeší seřízení přehazovačky a opotřebení řetězu, kazety a převodníků. U ebiku dochází k vyššímu zatížení než u běžného kola a celá sada vyžaduje větší péči. Základní chybou je i jízdní režim, kdy spousta jezdců jezdí na vysoký stupeň dopomoci, ale na těžkém převodu a nízké kadenci. Tím dochází k většímu opotřebování kazety na spodních pastorcích. Vhodnou údržbou, citlivým řazením a jízdním režimem, používáním kvalitních maziv se dá životnost citelně prodloužit. Vše by mělo fungovat lehce a snadno. Lanka by se neměla přidírat v bowdenech a ty by neměly být nikde zlomené nebo nevhodně vedené, popřípadě obrušované od pneumatiky. Pokud máte elektronické řazení, tak kolo pečlivě vysušujte a vhodně skladujte. Nezanedbatelný čas věnujte i základnímu nastavení posedu, zkoušce sedla, popřípadě šířce řídítek a typu gripů.

Další velmi důležitou součástí jsou brzdy. Ebike je těžší a kvalitní brzdy by měly být povinnou součástí výbavy. Nebojte se brzdy předimenzovat.

Dost si všímám i nerovnoměrného opotřebení destiček, protože se často brzdí pouze zadní brzdou, ale v praxi je mnohem výhodnější brzdit rovnoměrně a přední brzdy se tolik nebát. Jistota při dobrzdění je pak mnohem vyšší. Určitě není od věci použít i specifické směsi pro ebike a nedávat ty nejměkčí destičky, které mají okamžitý účinek, ale snadno je v horách můžete přehřát. Obzvlášť když nepoužíváte tolik přední brzdu. Je výhodné se zaměřit i na velikost kotoučů a volit vždy radši větší kvalitní kotouč než naopak. Dbejte také na perfektně rovné kotouče, cinkání dokáže jízdu znechutit.

Obutí je další téma, které není radno podcenit.

Já fandím bezdušovým variantám, které nabídnou větší míru trakce i pohodlí. Navíc plášť opravíte celkem snadno tmelem nebo bezdušovým knotem. Vzorek a celou specifikaci by člověk měl volit ideálně podle lokalit, kde jezdí nejčastěji. Na dojíždění a lehčí terén se dají využít lehčí pneu s jemnějším vzorkem. Čím horší terény, tak s tím jdou v ruku ruce i měkčí směsi, odolnější boky a celkově širší a objemnější pláště s výraznějším vzorkem, který se dobře čistí v měkčím terénu a bahně. Vyplatí se kontrolovat, zdali nemáte pláště naříznuté nebo jinak poškozené nebo nedochází-li k úniku tlaku v krátkém čase. Tlaky jsou individuální a je dobré si vyzkoušet několik variant. Bezdušové varianty nebo varianty s pěnovou výztuhou je možné vozit nahuštěné mnohem méně, než duše.

Udržujte také optimální nabíjení baterie a nenechávejte je v nevhodném prostředí, v zimě a vybité. Ideální provozní režim je mezi 30–80 procenty a mimo teplotní extrém.

Všímejte si všech podezřelých a nových zvuků, často mohou signalizovat opotřebení ložisek nebo další problém.

Pokud máte odpružení a teleskopickou sedlovou, snažte se je udržovat v maximální čistotě a ošetřujte kluzáky a gufera vhodným sprejem. Jakýkoliv problém se ztrátou tlaku, únikem oleje nebo přidřením teleskopické sedlovky nepodceňujte, protože tyhle komponenty jsou zásadní pro správnou funkci celku. Nebojte se laborovat s nastavením SAGu, kompresí i samotným tlakem. Naladěné odpružení zásadně pomáhá v jistotě a rychlosti jízdy terénem. Vyvarujte se tvrdých dorazů anebo naopak extrémních tlaků v odpružení a pamatujte na přizpůsobení tlaku okolním teplotám.


Zkontrolujte také dotažení šroubů a kritických míst, popřípadě ložisek a výpletů. Všechny šrouby před jízdou zkontrolujte a zaměřte se hlavně na ty nejdůležitější jako jsou kokpit a třeba pedály. Závity by měly být ošetřené proti zarůstání vhodnou vazelínou a některé spoje vyžadují i speciální protiskluzovou pastu, která je vhodná pro sedlovku a řídítka. Zvlášť ideální je pro karbon, který má omezený stahovací moment. Ložiska v hlavovém složení, zapletených kolech by se měla volně točit a nevydávat žádné cvakaní nebo další zvuky. Kvalita zapletených kol je pro jízdu nezbytná a zvlášť na ebiku je vhodné si hlídat napnutí drátů a stav volnoběžného tělesa neboli ořechu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *